الخميس، 26 يونيو 2008

سر الغياب

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته احب اشكركم جميها على فرحتكم بيا ومسندتكم ليا وانا
ان شاء الله مش هرجع للسجاير تانى هو صحيح لسه مش بان الفرق ومتخنتش ههههههههه
بس برده انا حاسس ان سموم كتير كانت بتدخل جسمى وانا منعتها وده فى حد ذاته كويس
نيجى بقه لسبب غيابى انا بعتذر طبعا لأنى مش قولت ليكم انى هغيب عن التدوين بس انا
قولت اعملها مفجأه وبصراحه كنت ناوى اكتب بوست احكى فيه ازاى التدوين ساهم فى تغيير
اسلوب حياتى بس كنت مستنى لما المشروع يتم المشروع بقه عباره عن ايه عشان احكى المشروع
عباره عن ايه لازم احكى ليكم عن حكايتى ابدأ الحكايه

انا دخلت كلية الحقوق عشان مجموعى كان قليل ومكنتش حاببها وعشان كده لما اتخرجت مش حبيت
مهنة المحاماه وعشان كده مش نجحت فيها وكنت اشتغلت فى المحاماه حوالى سنه ونص وسيبتها
واشتغلت اكتر من حاجه وطبعا لانى مش حابب الشغل اللى كنت بشتغله كنت بسيبه وانا بقه من
اصحاب الاملاك ههههههههههه ال املاك ال عندى كام قيراط كده كنت ورثتهم عن والدى الله يرحمه
ادعو له بالرجمه يا خوانا عشان الله يرحمه كان راجل يستاهل كل خير اهو ربنا كان جعله سبب
فى سترنا وهو فى الدنيا وكمان ورثه اللى ورثنا ه منه كان سبب فى انه يسترنا وهو بين يدى رب العالمين
المهم انا قومت ببيع من القراريط دول قيراطين وعملت مشروع كده وطبعا المشروع فشل وخسرت خساره جامده
ووصلنا لفكره انا واخواتى اننا نبيع ارضنا اللى معنا ونشترى ارض فى الصحراءونزرعها وبدل ما يكون ليا
كام قيراط يكون ليا كام فدان لان الارض فى الصحراء طبعا سعرها مش هيكون زى الارض الموجوده فى القرى
انا بقه طبعا مليش فى الزراعه بس المشروع هيكون له مهندس زراعى مسئول عنه واحنا مجرد منفذين لطلباته
وقررنا ان نساهم فى نهضة مصر ههههههههههههه ال يعنى انا لما فكرت فيها كنت بفكر فى نهضة مصر؟
المهم انى اخدت الخطوه دى وانا ان شاء الله مستبشر خير لاننا ان شاء الله ناويين نزرع بأحدث وسائل الزراعه
وده كان سبب غيابى لاننا قمنا بزيارة بعض المزارع فى الصحراء للتعرف على اسلوب الزراعه وطبعا انا عارف
هتعذورنى على تقصيرى فى الفتره اللى فاتت والفتره اللى جايه لحد ما الامور تستقر وارجع اتابع معاكم من جديد
ادعولى يا جماعه عشان ابى ادوقكم من زرعة اديا ههههههههههههه
وشكرا ليكم جميعا بس خلاص

هناك 31 تعليقًا:

همسات دافئه يقول...

:)
مبروك مقدما على زرعه ايدك
ربنا يوسع رزقك يارب والمشروع ينجح نجاح باهر:) كل بوست بتعجبنى فيك حاجه
بجد نفسى اعمل زيك مش فى السجاير طبعا فى الشغل نفسى اشتغل الشغلانه الى بحبها والاقى نفسى فيها مش الى هتتفرض عليا بحكم دراستى بما انى لسه متخرجه من اسبوع يعنى

بنت الصالحين يقول...

ربنا يوفقك ويصلح حالك

ويوسع رزقك اللهم امين

Unknown يقول...

بالتوفيق يارب فى مشروعك القادم
بس حاول تعمل له دراسة جدى وكويس وكمان تستخير ربنا وتوكل على الله
بس ياترى هتزرع اية ؟؟؟

عشان اخد منه ؟

مصر يا موكوسه .....يا مزارع الكوسه يقول...

موضوعك رااااااااااااااااائع وفوق الرائع كمان
ربنا ينورلك طريقك
من الحسن للاحسن دايما

زهرة العرب يقول...

حمد لله علي السلامة
وربنا معالك ويكرمك ويوفقك ويفتح عليك ويرزقك
امين


دمت بكل خير

أم أحمد المصرية يقول...

اخي العزيز بحبك يا مصر
الله ينور هي دي الهمة ربنا يبارك لكم فيها و يرزقكم خيرها ان شاء الله

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ربنا يوفقك يارب ويسعدك وينجحك يارب امين
تحياتى لك

منى يقول...

حمد الله على السلامه
ربنا يوفقكم
تحياتى

محمد مارو يقول...

انا فى كايرو يا حبى

•√أريـ السمر ـج√• يقول...

مبارك عليك المشروع و ربنا يوفقك و يسدد خطاك
دمت بكل الخير

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
ربنا يبارك فيك ويرزقك يارب ويعطيك ما يحرمك
واله حضرتك فرحت قلبي ان لسة فيه شباب قلبهم على مصر وعلى دينهم
ربنا يوفقك للخير يارب امين
تحياتي ودعواتي وتقديري

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

مبروك على انك بطلت السجائر


واحييك على هذه الارادة الحديدية

وفقق الله الى ما تحي ويرضى

على الزيبق يقول...

الدعوة لحظر الحزب الوطنى

لماذا لا نقوم بعمل حملة قومية من أجل حظر وحل ما يسمى بالحزب الوطنى
ولماذا لا نقوم برفع دعوى قضائية امام المحاكم المختصة
نتهم فيها الحزب الوطنى بأنه حزب يهدد الدستور ويعطل الدستور
وبأنه حزب يزور ارادة الشعب ويستغل ما لديه من سلطات ونفوذ من أجل البقاء فى الحكم لأجل غير مسمى


قد يقول قائل من الصعب أو من المستحيل أن يحدث هذا الأمر ومن المستحيل أن ننجح فى حظر الحزب الوطنى
وانا غرضى ليس حظر الحزب كأجراء قانونى .. وإن كان هذا ممكن .. ولكن غرضى هو مهاجمة هذا الحزب الفاسد الفاشى الفاشل المزور
مهاجمته قضائياً وشعبياً وإعلامياً
فلنتخيل سوياً هذا الخبر على صدر صفحات الجرائد وفى مقدمة النشرات الأخبارية
قوى حزبية وشعبية واعضاء معارضين بمجلس الشعب المصرى
يطالبون بحظر الحزب الوطنى الحاكم ومحاكمة اعضائه

ان مثل هذا الخبر كفيل بزلزلة عروش وقصور
هذا الخبر فقط يستطيع أن يفكك أوصال السادة اعضاء هذا الحزب وقياداته

اتمنى أن نناقش هذه الفكرة وأن نبحث فى سبل تحقيقها
والباب مفتوح لتقديم مقترحات وأفكار أخرى من أجل أنجاح هذه الفكرة
ومعاً من أجل حظر الحزب الوطنى ( الديمقراطى

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

ربنا يرحم والدك ويسكنه فسيح جناته ان شاء الله وربنا يوفقكم ويكرمكم ان شاء الله

nody يقول...

ربنا يوفقك ويسعدك
ويبعد عنك اعداء النجاح

أبو خالد يقول...

أبني الغالي /صاحب مدونة بحبك يا مصر
أولا أحبك الله كما أحببتني
ثانيا مشروعك يحتاج مثابرة و صبر
و دعائي لك بالتوفيق و السداد
و فقك الله العلي القدير و سدد خطاك
دمت إنسان جميل

walaa يقول...

ربنا يوفقك يارب والمشروع ينجح بالتوفيق ان شاء الله
من جد وجد ومن زرع حصد
تحياتى ولاء

snohe يقول...

ربنا يوفقك وتعمل اللى انت تختاره
تحياتى

محمد مارو يقول...

مبروووووووووك و ربنا يعينك هى عاوزه اراده بس

شفـقــة و إحســــان يقول...

الله عليك....برافو بجد فكرة هايلة ويكفى الاصرار والاجتهاد

قوس قزح يقول...

اولا مبروك الاقلاع عن التدخين و يارب تكمل و تقدر تقاوم

ثانيا رحم الله والدك و ادخله جناته
ادعى له دائما فأن دعوة الابن الصالح تحسب من اعماله

ثالثا مشورع موفق ان شاء الله . ابقى روح بص على الاراضى اللى فى طريق مصر اسكندرية فى كذا مشروع هناك حلويين اوى و داخل لهم الميه و الكهربا


تحياتى

مواطن مصرى نايم يقول...

يا عم اعقلها و توكل
ربنا معاك
لو عاوز اى مساعده اخوك موجود
تحياتى يا باشا
eslam

بحبك يامصر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى واخواتى اشكركم جميعا لاهتمامكم وتعليقاتكم اللى ادتنى حماس على حماسى وربنا يقدرنى ونرد جمايلكم علينا شكرا ليكم جميعا
همسات دافئه
عاشقة الفردوس
لاف ريفر
ابتسم من فضلك
زهرة العرب
ام احمد المصريه
رئيسة حزب الاحلام
منى
محمد مارو
أريجـ السمر ـج
عاشقة النقاب
الجمعاوى الاصيل
على الزيبق
رئيس جمهورية نفسى
نودى_1987
ابو خالد
ولاء
سنوحى
شفقه هانم واحسان بيك
قوس قزح
مواطن مصرى نايم
شكرا ليكم جميعا
تحياتى للجميع

alwani يقول...

أنا جيت أسجل إعجابي بتدوينتك ماشاء الله

و أتمنى بمقدرتك التعبيرية إنك تشاركني في أخر مواضيعي عن إساءة بعض المدونين وكيف ترد على هذه الإساءة لو زادت يوم ورا الثاني
وأتمنى ما تنسى تدعو لمن أساء بالهداية ولزوجته بالشفاء يارب

موناليزا يقول...

بالتوفيق ان شاء الله

مجداوية يقول...

السلام عليكم

جدد النية أخى الكريم واجعل زراعتك الجديدة بعضها وقفا لله وستجد الخير والبركة ان شاء الله فما نقص مال من صدقة وأقصد هنا غير الزكاة ونيتك فى استصلاح الأرض لاعمارها وايجاد فرص عمل للآخرين وطبعا الاستفادة لك ولاخوتك كل هذا ان شاء الله سيكون خير كثير وما خاب من استشار ثم توكل على الله

ربنا يوفقك ونسمع عن تصديرك للمحاصيل قريبا
واوعى ترمى الزعازيع عشان الوقود الحيوى

غير معرف يقول...

اولا الف ومليووووووووون مبروك انك خلصت من الملعونه
السجاير طبعا
بجد انت لازم تكون فخور بنفسك اوى
الله يعينك
اوعى تضعف ابدا
_____________________
بالنسبه للزراعه
حاسه ف كلامك انك حابب الموضوع
ومرتاح له
فأكيد ان شاء الله هتنجح فيه
واحلى حاجه انك ضامم اخواتك فى حضنك
الله معاك
واحنا مش زعلانين منك ابداااااااااااااااااااااا
اختك الصغنوونة سمسم

(احمد سكر ) يقول...

ربنا يوفقكم يارب

وتكون فاتحة خير ان شاء الله

ورحمة الله على والدك

تقبل تحيتى

اخيك
احمد سكر

Unknown يقول...

اية الاخبار
طمنا؟؟

بحبك يامصر يقول...

السلام عليكم
انا بتأسف ليكم ياجماعه والله مفيش وقت ارد على كل واحد لوحده اسمحولى اجمع الردود وارد عليكم كلكم مع بعض
انا بكرر شكرى ليكم جميعا ويارب يقدرنا ونرد جمايلكم شكرا ليكم جميعا
الوانى
موناليذا
مجداويه
سمسم
احمد سكر
نهر الحب
شكرا ليكم بجد وانا بطمنكم عليا والمشروع قيد التنفيذ
لسه بنبدأ
تحياتى للجميع

semsem يقول...

فينك
يلا تعالى بقى