الأربعاء، 4 يونيو 2008

ومن اخر ابريل بقيت انسان جديد

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عارف انى مقصر جدا سواء فى متابعتكم او فى متابعة مدونتى بس مشغول شويه
انا النهارده هكتب بوست خفيف عنى لانى فرحان انى الحمد لله عرفت ابطل تدخين
انا كده النهارده يبقى بقالى حوالى شهر واسبوع كده تقريبا يعنى والحمد لله انا كده
حاسس انى خلاص بطلت تدخين مش زى كل المحاولات بتاعة زمان اللى كانت
بتفشل انا بصراحه ابتديت الحكايه هزار وقولت انا هاخد موقف واعمل اضراب
فردى واهبطل السجاير عشان عمالين يغلوها فجأه عديت حوالى 5 ايام من غير
ما اشرب اى سجاره وبعدين مريت بموقف ينرفز فضعفت وشربت سجاره
السجاره دى بقه اللى خلتنى انوى بجد على انى ابطل سجاير خالص لانى
لاقيت طعمها وحش اوى وعرفت انى مش محتاج اشرب سجاير ونسيتها فعلا
ده كله بالرغم ان اصحاب ليا كتير واخواتى بيشربوا سجاير حواليا وانا الحمد لله
خلاص مبقتش تيجى على بالى خلاص يعنى زى ما الاستاذ الكبير شعبان عبدالرحيم
ما قال
هبطل السجاير وهكون انسان جديد انا بقه حاسس انى بقيت انسان جديد
وشكرا ليكم على المتابعه وعلى فكره انتم ليكم فضل كبير انى بطلت السجاير
لان عالم التدوين والصداقه اللى انا كونتها فيه شجعتنى وغيرت فيا حاجات
كتير شكرا ليكم كلكم وعلى رأى شعبولا حبيبى بس خلاص

هناك 28 تعليقًا:

Unknown يقول...

bravooooooooooooooo
حقيقي حقيقي بحييك
يارب مترجع تاني ابدا
متتصورش فرحانه بيك قد ايه
انا بكره السجاير عمى

زهرة العرب يقول...

الف مبروووووووووووووووك
ربنا يثبتك يا اخي الكريم
واكيد هينعم عليك ان شاء الله قريب بحاجات كتييييييييير حلوة لانك امتنعت عن حاجة مؤذية لصحتك

ربنا معاك

مدحت محمد يقول...

الف مبروك ياباشا بجد
وربنا يثبتك

صاحب المضيفة يقول...

ربنا يثبتك يارب ويوفقك لك خير



الحمد لله على كل حال وعقبال ما تسيب كل حاجه وحشة وكل ذنب يارب

Mafrousa يقول...

لووووووووووووووولىىىىىىىىىىىى
الفلوس اللي حتحوشها بقى من عدم شرائك السجاير حتجيب بيها حاجه حلوه لينا
مبروك

اه نسيت امتى حتشيل الحديد
علشان شعبان مايزعلش

مصر اللى مشفتهاش يقول...

مبروووك ألف مبروووك ..
عقبال يارب باقى شباب مصر..
بس خطوة جميلة جداا والأحلى انك تحس انك انتصرت على نفسك والأحلى من كل ده انك تحس بحب ربنا ليك لانه وفقك فى قرار خدته ..

walaa يقول...

الحمد لله انك قدرت تمتنع عن هذه العاده السيئه وتحافظ على نفسك وصحتك
تحاتى ولاء

مجداوية يقول...

السلام عليكم
أيها الأخ الكريم الانسان الجديد
الحمد لله أن عافاك منها
وسبحان الذى يغير ولا يتغير وسيجىء عليك يوم ان شاء اللله تتأفف من راحئتها وتتعجب لنفسك كيف كنت تدخن يوما ما
ولكن الواضح انك أصلا لم تكن تتلذذ بها بل كانت مجرد عادة سيئة بدليل اداركك لبشاعة رائحتها

الحمد لله
المهم
أنا جئت اقول لك
أراك على خير أخى الكريم
وعميق شكرى وامتنانى واحترامى لتواصلك معى ودعائى لك بكل الخير دائما

والسلام عليكم ورحمة الله

أحمد سعيد علي الدين يقول...

ألف مبروك
بإذن الله ربنا يثبتك ومترجعش تاني تدخن

بصراحة تتطور كبير ياريت الكل يعمل كده

موناليزا يقول...

الف مبرووووووك
ماتتصورش فرحتى بيك قد ايه وكانك اخى فعلا
ربنا يثبتك ويبعدك عنها كمان وكمان
تعرف انك كده خدت ثواب كبير لانك بطلت تعمل حاجة حرام وتاكد انك هتلاقى حلاوة غير عادية سيقذفها الله فى قلبك نتيجة تركها
امانة عليك ماتضعفش ابدا وخليك كده دايما

Unknown يقول...

اولا حمد لله السلامة
وان شاء الله ما تقصر تانى فى التدوين

ثانيا يارب يوفقك وتتغلب عليها
عادة التدخين السيئة
الله يثبتك

كل الاحترام

Ghada , Rofayda يقول...

مبروووووووووووووووووك

اولا السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

مرور اول علي مدونت حضرتك :) و ان شاء الله لن يكون الاخير

مبروك عليك تبطيل السجاير يا فندم و اسال الله لك الثبات و مبروك علينا خف عننا كمان شويه تدخين سلبي :))

تحياتي

بحبك يامصر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعتذر عن تأخرى فى الرد عليكم اخوتى واخواتى ومتشكر ليكم جميعا على شعوركم الطيب ودعائكم ليا وفرحتكم بيا انى اقلعت عن عاده شيئه وفعل حرام مثل التدخين وان شاء الله ربنا هيثبتنى ومش هرجع تانى للتدخين شكرا لكم جميعا
لماضه
زهرة العرب
مدحت محمد
صاحب المضيفه
واحده مفروسه
مصر اللى مشفتهاش
ولاء
مجداويه
نور الازهر
موناليذا
نهر الحب
غاده و رفيده

متشكر ليكم جميعا ويارب يجعل تشجيعكم ليا ودعائكم ليا فى ميزان حسناتكم
تحياتى للجميع

rtrcbh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
آخى الكريم
لما أراك لم تشارك معنا فى حملتك إلى الآن ؟
أخي العزيز : هي حملتك هي لغتك ولغتي أذا لم نحافظ عليها نحن ونعمل على نشرها فمن يفعل ذلك ؟؟
أنا لا ادعوا إلى المثالية فى استخدام اللغة والأمر مفصل بالموضوع بالمدونة
وهى ليست دعوا لفرض قيود على كيفية التعبير عن الرأي فلك مطلق الحرية في هذا
أخي الحبيب أن مشاركتك في هذه الحملة سوف يكون احد أسباب نجاحها ونشر لغتك
ندعوا الى الاعتزاز بلغتنا ..أعلم انك تعتز بها ولكنى أدعوك الآن إلى نشر الأمر بين كل من تعرف وكل زوار مدونتك التي تدون بها وكل المنتديات التي تشارك بها
إلا أذا كنت غير مقتنع بالفكرة والحملة فلك مطلق الحرية في هذا واعتذر أذا كنت أطالت عليك
والسلام عليكم

همسات دافئه يقول...

ياااااااه بجد متتصورش بفرح أد ايه بالخبر ده:))))
ربنا يثبتك يارب ويهدى بيك صحابك واخواتك
على فكره انا عارفه انى مش بعلق كتير بس بجد بحب بلوجك وتعليقاتك عندى اوى اوى
ربنا يثبتك ياعزيزى:)
شيماء:)

(احمد سكر ) يقول...

مبروووك ياباشا

والله فرحت ليك جدا

بس ياباشا بعد سنه

تقدر تقول انك فعلا اتغلبت ع السجاير

تحياتى

ربنا يوفقك

احمد سكر

mo5tar يقول...

الف الف مبـــــــروك
والله خبر زى الفل
وربنا يثبتك ديماً يااااااااارب
^__^

غير معرف يقول...

عقبالي يا رب

بنت الصالحين يقول...

مباااااااااااااااااااارك


ربنا يثبتك يارب

وتفضل كده علي طول
بعيد عن الاذي انت وشباب امه محمد كلهم

عقبال اخواتي :((

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

الف مبروووووووووووووووووك
ربنا ييثبتك يا بطل

Hoda يقول...

برافو عليك بجد انا سعيده وفخوره بإرادتك القويه وربنا يدوم عليك الصحه وتقدر تقاوم للاخر وما ترجعشى تانى يا رب وعقبال المدير بتاعى اللى معايا فى نفس المكان فى شغلى هو وزملائى الرجاله لما جالى حساسيه من تدخينهم وبطلع دخان من ودانى من التدخين السلبى اللى انا فيه .. حاجه تقرف بجد السجاير دى

خالص تحياتى

FreeKiller يقول...

الف مبروك
بس يا رب تكمل على كده
ربنا يقويك
و ما يحصلش ريلابس


سلام

Unknown يقول...

يارب تكون لسة مبطل التدخين
وانت فين مختفى ليه لعل المانع خير ان شاء الله
قلت اسال عليك
كل الاحترام

بحبك يامصر يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا فى قمة سعادتى وانا شايف الناس فرحانه معايا عشان بطلت سجاير لانها فعلا عاده سيئه وان شاء الله مش هشربها تانى متشكر ليكم كلكم
د\ابو يحى وادم
همسات دافئه
احمد سكر
mo5tar
مصر تانى
عاشقة الفردوس
عاشقة النقاب
حنين
freekiller
love river
مره تانيه بشكركم جميعا على مساندتكم ليا وفرحتكم بيا لانى بجد حسيت انكم عايزيين ليا الخير
شكرا ليكم جميعا
تحياتى للجميع

أم أحمد المصرية يقول...

صديقي العزيز
تغيبت انا عن التدوين فترة ثم عدت و تعجبت انك لم تسأل فوجدت متغيبا من قبلي لعل المانع خير يا خي و الف مليون مبروك علي انتصارك في معركة الارادة بينك و بين السيجارة
ترجع بالسلامة
لك تاج عندي في المدونة و ده واجب لازم تحله في انتظار حضورك لاستلامه

Empress appy يقول...

ربنا يهدى الجميع ويقدر كل الناس بجد على كده وبرافووووو عليك ربنا يعينك

همسات دافئه يقول...

غيابك طول يارب تكون بخير

dodda يقول...

الله يرضى عليك ويكرمك..
واستحضر نية التوبه
وربنا يجازيك خير