الخميس، 3 يناير 2008

التصنيف



  • بسم الله الرحمن الرحيم
الحقيقه انا اصريت ان يكون موضوعى الاول بعد تبيين سبب عمل المدونه ومعنى الاسم انه يكون الموضوع ده ...التصنيف...انه يكون اول المواضيع حتى ابين انى احب مصر بدون اى مصلحه غير انى بحبها وعشان كمان ابين انى ما ليش تصنيف يعنى ولا تبع ده ولا تبع ده وانا اقصد
ان الناس فى هذا الزمن او فى هذا التوقيت لا يشغلهم الا تصنيف الناس هل ده سلفى ولا اخوان مسلمين ولا صوفى وغيرها من التيارات المختلفه او هل هو سنى ام شيعى وكأننا لا يوجد ما يشغل بالنا وفكرنا ...خلاص فلسطين حررت ..خلاص العراق حررت ..خلاص افغانستان حررت ..وما اكثر اراضيناالمغتصبه .. يعنى خلاص اخدنا حقوقنا الدستوريه يعنى خلاص بقينا احرار..المهم ان الكل واخد باله من ان اعدائنا من الامريكان والغرب واليهود هما اللى بيزرعوا بينا الفروق دى عشان كل فرقه تتعصب لفرقتها او جماعتها او مبادئها وبعد كده نكون صيد سهل ليهم بعد اما نكون متفرقين ومش مجتمعين...انا عارف ان الكلام ده مش هيعجب ناس كتير بس انا شايف واكيد الكل هيشوف زيى اننا لو اتجمعنا هنكون اقوى ..كفايه كده ويلا نتجمع على حب بلدنا ونخلص فى حبها

هناك 15 تعليقًا:

أحمد سعيد علي الدين يقول...

جزاكم الله خيرا ... علي اهتمامك بالمصالح العامة للأمة والمشاكل التي تعانيها الشعوب
فعلا يجب أن يترك كلا منا النزاع والشقاق لمجرد اختلاف الفكر أو المنهج
ولكن هذا لايمنع من أن كل إنسان له الحق أن يعتقد مايشاء ويعمل بالطريقة التي يرى فيها النفع والخير
وفي النهاية كلنا لنا غاية واحدة

إضراب يقول...

جزاكم الله خيرا على هذا الموضوع المهم
ولكن في فرق بين نوعين من الاختلاف
اختلاف تنوع واختلاف تضاد
فالنوع الثاني هو المذموم وهو الذي يدعو إلى الفرقة والتنازع
أما النوع الأول فهو إثراء للمجتمع ودعما له ولا بأس به إذا كان الجميع سيغلب المصلحة العامة عند الاختلاف

بحبك يامصر يقول...

بشكرك نور الازهر على اهتمامك وتعليقك على الموضوع وان شاء الله المواضيع القادمه تكون افضل

بحبك يامصر يقول...

اما بالنسبه لتعليق مدونة اضراب فانامتشكر للرد على موضوعى ووصفها اياه انه موضوع مهم اما بخصوص انواع الاختلاف طبعا انت معاك حق ولكن مهمتنا احنا كشباب للامه دى اننا نوصل لكل الفرق انها تغلب المصلحه العامه للامه على مصلحه الفرقه او المذهب او الجماعه.. دى مهمتنا احنا ويارب نوفق فى مهمتنا دى

غير معرف يقول...

جعله الله في ميزان حسناتك كل حرف كتبته وكانت الغاية منه توحيد صفوف المسلمين من أجل نبذ الظلم وأعلاء لكلمة الحق وكفايانا خوف وسكوت عن كل هذا الظلم الي بيحدث في كل بقعة عربية وأجمل من حب الله والوطن مفيش

بحبك يامصر يقول...

انا سعيد جدا وانا بكتب ردى على التعليق الاخير لانه من انسان غالى عليا
وانا بدعى ربنا سبحانه وتعالى انه يجل المدونه فى ميزان حسناتى لانى وان شاء الله مش ناوى انافق انا هقول رائى بكل حياديه وحق... وعالعموم متشكر عالتعليق وادعوكم لمتابعة المدونه

غير معرف يقول...

بالتوفيق ان شاء الله واختيار الاسم جميل لاننا فعلا كلنا بنحبها مهما حصل ويارب تكون المدونة فى صالحها وربنا يوفقك وان شاء الله هتابع الموضوعات وهقولك تعليقى بامانة وبالتوفيق ان شاء اللة

مروة الزارع يقول...

مبروك على المدونة

واسمها رائع على فكرة

فى تقدم بإذن الله

بحبك يامصر يقول...

شكرا لاتهنئتك يا مروه ويارب تتابعى المدونه

Unknown يقول...

روح الله يفتح عليك
اخيرا لاقيت حد هيقول بيحبها
تحياتى لك
ومبروك المدونه
وسعيده بتعليقك اللى خلانى عرفت السكه
والله ما انت قايم انا عرفت السكه وان شاء الله اتابع معاك حبك لمصر

بحبك يامصر يقول...

مرحب يا لماضه نورتى والله المدونه وياريت تشاركى بلماضتك فى المدونه برأيك اللى اكيد هيكون كله لماضه

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

انا موافق على كلامك و فعلاً مش لازم نتقيد بتصنيفات ضيقة المهم اننا نعمل الصح دايماً و نحب مصر و نحاول نصلح
:)
اتمنى لك بداية موفقة في عالم التدوين

بحبك يامصر يقول...

مهندس مصرى
شكراا على مرورك وتعليقك
ويارب تتابع المونه على طول

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

أنا بأتابع المونة علطول لما بأستلم المحارة من المبيضين في تشطيبات المباني في الشغل
بس لو قصدك المدونة يبقى إن شاء الله
:)

د/اجدع بنوته يقول...

هو التصنيف ده ضرورى

اصل انا اخدت بالى انى كمان مليش تصنيف

طب ده هوبليس كيس يعنى ولا ف امل

بس انت مخدتش بالك ان احنا لينا تصنيف

وتصنيف هايل كمان

نحن الوسطييون ...

وتسلم الوسطيه